Prof. Dr. Mümtaz Turhan Sosyal Bilimler Lisesi Gezimiz /10.01.2019

Prof. Dr. Mümtaz Turhan Sosyal Bilimler Lisesi Gezimiz /10.01.2019

Okulumuz mesleki rehberlik etkinlikleri kapsamında 8.sınıf öğrencileriyle Prof. Dr. Mümtaz Turhan Sosyal Bilimler Lisesini ziyaret ettik.

10.01.2019 1747

SOSYAL BİLİMLER LİSESİ

 

Hazırlık + 4 yıl olmak üzere 5 yıl öğretim verilmekte, isteyen İSBL öğrencilerine Uluslararası Bakalorya (IB) Diploması Eğitimi  verilmektedir.

Okulun eğitim-öğretim programlarının geliştirilmesini, öğretmenlerin hizmet içi eğitimde yetiştirilmesini, eğitim alt yapısının iyileştirilmesini, seminer ve projelerin nitelik yönünden geliştirilmesini sağlamak amacıyla Bakanlıkla iş birliği içinde çalışmak üzere üniversite öğretim üyelerinden oluşan Bilim Danışma Grubu oluşturulmuştur.

Kontenjan, Başvuru, Giriş Sınavı, Kayıt-Kabul ve Kontenjan

Okula her yıl alınacak öğrenci sayısı 150’ten, bir sınıftaki öğrenci sayısı ise 30’dan fazla olamaz.

Başvuru Şartları, Giriş Sınavı ve Kayıt-Kabul

Okula merkezî sistemle yapılan Lise Giriş Sınavı  (LGS) ile öğrenci alınır.  Öğrenciler, bu sınav sonuçlarına göre yüksek puandan başlayarak okula yerleştirilirler.Geçen yıl en düşük %7 lik dilimle öğrenci almıştır.

Ayrılan Öğrencilerin Durumu

Kendi istekleriyle okuldan ayrılan öğrenciler on gün içinde okula geri dönebilirler. Hazırlık sınıfı öğrencileri, kayıt döneminde ayrıldıkları takdirde geri dönemezler. Hazırlık sınıfından ayrılan veya ilişiği kesilen öğrenciler, kayıt-kabul süresi içinde kayıt-kabul şartlarını taşıdıkları diğer orta öğretim kurumlarına kayıt yaptırabilirler.

Öğretim Programları

Okulda, Bakanlıkça uygun görülen ders çizelgeleri ve öğretim programları uygulanır. Sosyal Bilimler Grubu, Türk Dili ve Edebiyatı ile Matematik derslerine ağırlık verilir ve eğitim-öğretim Türkçe yapılır. Uluslararası Bakalorya Programı (IB) uygulamasına da yer verilebilir. Uluslararası Bakalorya Programını uygulayan okullarda Matematik ve Fen Bilimleri dersleri yabancı dille okutulur.

Türk Dili ve Edebiyatı ile Sosyal Bilimler Grubu Derslerinin Ağırlığı

10, 11 ve 12 nci sınıflarda Türk Dili ve Edebiyatı ile Sosyal Bilimler Grubu derslerinin ağırlığı, haftalık ders çizelgesindeki ders saatleri toplamının % 60’ından az olmayacak şekilde düzenlenir.

Seviye Belirleme Sınavı Sonucu 9 uncu Sınıfa Devam

9 uncu sınıftaki yabancı dil derslerini izleyebilecek düzeyde oldukları velileri tarafından kesin kayıt sırasında okul yönetimine yazılı olarak bildirilen öğrenciler, okul yönetimince yabancı dil öğretmenlerinden oluşturulan komisyonca ders yılının başladığı tarihten itibaren bir hafta içinde hazırlık sınıfı düzeyinde yazılı ve sözlü seviye belirleme sınavına alınırlar. Bu sınavda en az “3” alan öğrenciler, başarılı sayılarak 9 uncu sınıfa devam ettirilirler.

IB DİPLOMA PROGRAMI

Uluslararası Bakalorya (IB) programının uygulanması durumunda Yaratıcılık-Etkinlik-Hizmet (CAS) çalışmalarına ağırlık verilir. Okulumuzda 11 ve 12. sınıflarda uygulanacak olan Uluslararası Bakalorya (IB) Diploma Programı, Türkçe-Matematik alanında yürütülmektedir. Öğrencilerimiz, ulusal diploma alınması için alanlarına uygun dersleri seçebilmektedirler. IB Hazırlık Programında öğrenim gören ve aşağıdaki akademik kriterlere ve davranış kriterlerine uyan öğrenciler;a) Ortalama Yükseltme Sınavları öncesinde ders yılı sonu ağırlıklı başarı ortalamasının en az 3.50 ve üzerinde olması,b) İngilizce dersi yılsonu notunun (iki dönem ortalaması) en az 4.00 olması,c) Öğrencinin yöneleceği alana kaynaklık eden derslerden (Türkçe – Matematik Alanında Türkçe ve Matematik Dersleri) başarısız ders veya derslerinin bulunmaması,d) Önceki sınıflarda okuldan uzaklaştırmayı gerektiren bir disiplin cezası almamış olmaları halinde 11.sınıf (IB 1) Diploma Programı’na devam etmeye hak kazanırlar:

Türkçe-Matematik Alanı (IB Diploma Programı) Öğrencileri için Uygulanan Altıgen

IB Diploma Programı, sonunda sınavları olan, üniversite öncesi bir ders programıdır. İngilizce, Fransızca ve İspanyolca dillerinde alınabilecek olan program yaygın ve kapsamlı iki yıllık bir müfredat programıdır. Öğrencilerin çeşitli ulusal eğitim sistemlerinin gereklerini yerine getirmelerine olanak tanır. IB diploması sahibi olanlar 110 dan fazla ülkede üniversitelere kabul edilmektedirler. Diploma modeli, herhangi tek bir ulusal sisteme dayanmamakta, ancak çeşitli ulusal sistemlerin en iyi öğelerini bir araya toplamaktadır. Not verme sistemi kriterlere dayalıdır. Bunun anlamı, her bir öğrencinin başarısı, tam olarak saptanmış başarı seviyelerine göre değerlendirilir. En yüksek notlar, her okulda eşit olarak uygulanan eşdeğer bilgi ve becerileri yansıtır. Öğrencilerin akademik çalışmalarının değerlendirmesi, kendi alanlarında uluslararası otorite olan liderlerin öncülüğünde yapılmaktadır. Sınava girenler dünyada 4400 kişinin üzerindedir. 115 ülkede 1293 adet IB Okulu bulunmaktadır (31 Ekim 2003).

Proje Seminer ve Topluma Hizmet Çalışmaları

Her öğrencinin öğrenimi süresince bireysel veya grup hâlinde Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Coğrafya, Sanat Tarihi ve Felsefe Grubu derslerinin en az birinden proje ve seminer çalışmalarına katılması zorunludur. Proje ve seminer çalışmaları, öğrencilerin ilgi, istek ve yeteneklerine göre bireysel ya da grup hâlinde Bilim Danışma Gurubu üyelerinin veya öğretmenlerin gözetiminde serbestçe yaptıkları çalışmalardır. Okul yönetimi, çalışmaları belli bir plân dâhilinde öğretmenler, Bilim Danışma Grubu üyeleri, üniversite öğretim elemanları veya alanında tanınmış kamu ve özel kurum ve kuruluşların iş birliği ve çalışanların desteği ile yürütür. Ayrıca “Topluma Hizmet” etkinliklerine özellikle önem verilir. Bu konudaki etkinliklere tüm öğrencilerin katılımı zorunludur. Proje ve seminer çalışmaları ile topluma hizmet etkinlikleri notla değerlendirilmeyip öğrencilerin mezuniyetlerinde belgelendirilir. Bilim Danışma Grubu veya okul yöneticilerince sağlanacak konuşmacılar aracılığıyla okulun amaçlarına uygun konferanslar düzenlenebilir.

 

 

800 kişilik konferans ve tiyatro salonu, 1100 kişilik spor salonu, yemekhane, müstakil banyo ve WCli 72 odadan müteşekkil pansiyon ile 24 derslikli öğretim binasında 24’er kişilik 4 hazırlık sınıfında 2003–2004 Öğretim Yılı’nda 52 si İstanbul’dan 44 ü diğer 23 ilden toplam 96 öğrenci ile yatılı ve karma eğitim yapılmıştır.

 

AMAÇLARI

 

* Sosyal Bilimler ve Edebiyat alanında ihtiyaç duyulan üstün nitelikli bilim adamlarının yetiştirilmesine kaynaklık etmek, ilgi ve yetenekleri üst düzeyde olan öğrencileri bu alanlarda yüksek öğretime hazırlamak.

* Öğrencilerin bilimsel, kültürel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilecek düzeyde Türkçe ve yabancı dil öğrenmelerini sağlamak.

* Öğrencileri edebiyat ve sosyal bilimler alanlarında araştırmaya yönelterek, gelişmelere ilgilerini uyandıracak ortam ve şartları hazırlamak.

* Öğrencilerde geçmiş nesiller ile çağdaşları arasında ortak duyguların uyandırılmasını sağlamak.

* Türk sanat ve kültür birikimini anlayıp yorumlayabilen, yeni bilgi ve projeler üretebilen bireyler yetiştirerek toplumun ekonomik ve kültürel kalkınmasına bilinçli bir şekilde katkıda bulunmak.

 

ULUSLARASI BAKALORYA DİPLOMA PROGRAMI

 

 

Okulların uluslararası ortak bir müfredat oluşturması ve bunu tüm dünyada üniversiteye girişte ortak kriter olarak kullanma düşüncesinin ürünü olarak uygulamaya konan Bakalorya sistemi, 1968’ten beri merkezi Cenevre’de bulunan Uluslararası Bakalorya Organizasyonu (IBO) tarafından gerçekleştirilmektedir

 

2012  yılı itibariyle  146  ülke  ve  3717  okulda,  1.162.000‘den  fazla  öğrenci  tarafından  uygulanmakta  ve 147 ülkede 2838  üniversite  tarafından kabul  edilmektedir. Uluslararası   Bakalorya Diploma Programı uygulamaya  ülkemizde  31  okul  hak  kazanmıştır.

 

Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IB DP) ,Ortaöğretimin son  iki  yılında  olan , 10.  ve  11.  sınıfta öğrenim  gören 16 – 19  yaş  arası  öğrenciler için tasarlanmıştır.

 

    IB Diploma Programı

 

*   ARAŞTIRMACI

 

*   BİLGİLİ

 

*   ELEŞTİREL DÜŞÜNEN

 

*   İLETİŞİM KURABİLEN

 

*   RİSK ALABİLEN

 

*   İLKELİ

 

*   DUYARLI

 

*   AÇIK FİKİRLİ

 

*   DENGELİ

 

*   DÖNÜŞÜMLÜ DÜŞÜNEBİLEN

 

 gençler yetiştirmeyi amaçlamaktadır

 

Dersler Yüksek  Düzey (High Level)  ve  Standart Düzey (Standard Level) olmak  üzere iki  farklı  düzeyde alınmaktadır. Yüksek  Düzey  dersler 240  saat, Standart Düzey  dersler 150  saat  üzerinden uygulanmaktadır. Diploma  almaya hak  kazanabilmek  için  en  az  üç  dersin Yüksek Düzey alınması gerekmektedir.

 

Grup 1

 

Ana Dil derslerini içermektedir. Her ülkenin kendi dilinin  verdiği bölüm olup  okulumuzda  Türkçe A1 (Turkish A1) Yüksek Düzey (High Level) olarak uygulanmaktadır

 

Grup 2

 

Grup 1 derslerinde olduğu gibi dil dersleridir. Ancak bu grupta sadece yabancı dil dersleri verilebilmektedir. Okulumuzda İngilizce B Yüksek Düzey (English B High Level) uygulanmaktadır.

 

Grup 3

 

Sosyal alan derslerinden oluşmaktadır; Tarih, Coğrafya, Sosyoloji, Psikoloji, Ekonomi gibi.Fakat okulların isteğine bağlı olarak, bulundukları ülkelerin değerleri göz önüne alınarak ulusal bir program yapılabilmektedir. Bu bağlamda ülkemizde konuları Tarihi, Coğrafi ve Sosyolojik olarak inceleyen 20.yy Türkiye’si konulu bir program uygulanmaktadır. Bu program ülkemizde Türkçe olarak ve sadece standart düzeyde (Standard  Level) verilmektedir.

 

Grup 4

 

Deneysel bilimler derslerinden oluşmakta ve ingilizce olarak uygulanmaktadır. Bu alanda biyoloji, fizik ve kimya dersleri Standart Düzey (Standard Level) ve Yüksek Düzey (High Level) olarak alınmaktadır. Bu derslere ek olarak Çevre Bilimleri  adı verilen fakat sadece Standart Düzeyde(Standard Level) uygulanabilen bir derste alınabilmektedir. Okulumuzda Biyoloji Yüksek Düzeyde (High Level) verilmektedir..

 

Grup 5

 

Matematik dersinin verildiği ve İngilizce olarak uygulandığı alandır. Okulumuzda Matematik Standart Düzeyde (Standard Level)  gösterilmektedir

 

Grup 6

 

Seçmeli derslerin olduğu alandır. Bu grup içerisinde Sanat, Ekonomi, II. Yabancı Dil, Uluslararası ilişkiler gibi dersler seçilebilmektedir. Okulumuzda II. Yabancı  Dil tercih edilmiştir.Seçilen dersler II. Yabancı Dil haricinde İngilizce olarak uygulanır. Bu grupta seçilen II. Yabancı dil daha önceden almış olduğu herhangi bir dille ilgili bir ders olmamak kaydı ile başlangıç seviyesinde (ab initio)  alınabilmektedir.

 

Bitirme Tezi (Extended Essay)

 

İki sene içerisinde öğrencilerin  derslerden birine ait ilgi duyduğu bir konu  üzerine  danışman bir öğretmen gözetiminde  hazırlayacağı 4000 kelimeden oluşan bir araştırma yazısıdır.

 

Bilgi Kuramı (TOK-Theory of Knowledge)

 

Araştırma ve sorgulamaya dayalı bir  derstir. Öğrencilerin bilginin  ne  olduğuna  dair “Ne biliyoruz? Nereden biliyoruz?  Bildiğimizi nasıl biliyoruz?” sorularına bir  bakış  açısı kazanmalarını  ve  edinilen  bilgilerin bilim dallarına aktarılmasını sağlar. Diğer bir  değişle bir bilim insanı, sanatçı ya da tarihçi olarak bir şey bilmenin ne anlama geldiğini anlamak, bilgi türleri arasındaki ilişkiyi, etkileşimi kavramak, öğrencilere eleştirel düşünce anlayışını kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler  iki yıl boyunca toplam  100 saat  TOK  dersi  alırlar

 

CAS (Creativity, Activity, Service)

 

Amaç öğrencilerin bütün olarak gelişimlerini sağlamak ve sorumlu, duyarlı vatandaşlar olarak yetişmelerini,  kendi yeteneklerinin farkına varmalarını, grup içinde çalışma becerisi kazanmasını, paylaşmasını ve yaşadığı toplumun ihtiyaçlarının bilincine varmasını sağlamaktır.

 

Yaratıcılık (Creativity)

 

Yaratıcılık, okul müfredatı dışında sanat ve yaratıcılık içeren diğer tüm aktiviteleri; ve öğrencinin, toplum hizmeti projelerini tasarlamada ve gerçekleştirmede kişisel yaratıcılık göstermesini kapsar.

 

Etkinlik (Action)

 

Etkinlik okul müfredatı dışında gezilere, bireysel sporlara, takım sporlarına ve fiziksel aktiviteye katılmalarını sağlar.

 

Toplum Hizmeti (Service)

 

Toplum hizmeti   başkaları için kendi başına ve başkaları ile birlikte bir çalışma yapmak ve buna kendini adayarak  başkalarına yardım eden bir birey haline gelmeyi  sağlar.

 

Bu Faaliyetleri Kısaca   Şu Şekilde Örneklendirebiliriz :

 

* Gazete, dergi, yıllık  hazırlama

 

* Müzik, dans, fotoğrafçılık, tiyatro vb.  alanlarda  kendini  geliştirmek

 

* Münazara

 

* Bir edebiyat dergisine yaratıcı bir yazıyı basılmak üzere sunma

 

* Herhangi  bir yabancı  dili öğrenme (IB DP dersleri haricinde)

 

* Herhangi  bir  kulüpte  ya da  okulda  bir  spor  faaliyetinde bulunmak

 

* İhtiyaç  duyulan konularda yardım toplamak ve  bu  yardımı  yerine  ulaştırmak

 

* Öğrendiği ya da hali  hazırda  bildiği  bilgileri  başkalarına(okul arkadaşlarına, ihtiyaç duyan diğer okullara v.b.  öğretmek)

 

* Huzur evlerini ve çocuk esirgeme kurumlarını  ziyaret etmek

 

Öğrencilerin  iki  yıl  içerisinde toplam  150  saatlik ve ders  saatleri dışında yapılan   CAS  programlarını  tamamlamaları gerekmektedir.

 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

 

Okul içi  Ölçme ve Değerlendirme

 

Okul  içi Ölçme ve Değerlendirme  Diploma Programının, derslerine  göre  değişmekle  beraber,  ortalama  olarak %25’ni içermektedir. Değerlendirmeler  pratik  çalışmalar (deneyler), projeler, bazı  konular  üzerine  yazılan  yazılar, yabancı  diller   ve  Bilgi  Kuramı  için sözlü  sunumları  içermektedir. Okul  içi Ölçme  ve Değerlendirmeler ders  öğretmenleri  tarafından  yapılmaktadır. Ancak  değerlendirmeler  her  dersin  kendisine ait  IB  uzmanları  tarafından yurt  dışında gözden geçirilmektedir. Kriterlere  uygun  bulunmayan  değerlendirmeler,  IB  uzmanları  tarafından tekrar değerlendirilmeye  alınır.

 

Okul  Dışı Ölçme ve Değerlendirme

 

Diploma Sınavları, Bitirme Tezi, Dil dersleri yazları (Türkçe, İngilizce,İkinci Yabancı dil)   ve Bilgi Kuramı Makalesini  kapsar.

 

Diploma Sınavları

12.sınıfın Mayıs  ayında, üç  hafta  içerisinde yapılır. Yurt dışında IB Organizasyonu tarafından hazırlanan sınavlar okulumuza  kapalı zarflar içinde gönderilir.Ülkemizdeki tüm IB Diploma Programı öğrencileri, sınavlara eş zamanlı olarak girerler ve sınav evrakı sınavın bitiminde kontrol edilip zarflanarak 24 saat içinde IB Organizasyonu tarafından belirlenmiş uzmanlara değerlendirilmesi için gönderilir. Öğrencilerin her  ders  için alabileceği  en yüksek not 7’dir

 

Bitirme Tezi, Dünya Edebiyatı Yapıtları ve Bilgi Kuramı Makalesi çalışmalarını IB Diploma Programı öğrencisi 11. ve 12. sınıflarda yapıp tamamlayarak kendilerine verilen çalışma takvimindeki son teslim tarihlerine göre IB Diploma Koordinatörlüğü’ne teslim eder. IB Koordinatörü, bu materyalleri IB Organizasyonu tarafından belirlenmiş uzmanlara değerlendirilmesi için gönderir. Bitirme Tezi  ve Bilgi Kuramı ortak bir not olarak 3 üzerinden  değerlendirilir.

 

IB  Diploması almaya  hak  kazanabilmek  için,  150   saatten  oluşan CAS  faaliyetlerinin, Bitirme  tezinin, Bilgi Kuramı sunum  ve  makalesinin ve  okul  içerisinde  değerlendirilen  tüm  ödev  ve  çalışmaların  bitirilmiş  olması  ve  okul  içi  ve  okul  dışı  değerlendirmeler  sonucunda toplam alınan notun en az  24 olması  gerekmektedir

 

 

 

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI DİPLOMASI

 

Değerlendirmeler sonucunda  24  ve  üzeri  puan  alan  öğrenciler  sadece  IB Diploması  alırlar.        Bununla beraber ülkemizde Milli  Eğitim Diploması da alması gerekmektedir. Bu bağlamda öğrenciler sadece IB Diploma Programında  gördükleri ders konularından her dönem üç  yazılı  olacak  şekilde  iki  sene süresince  ölçme  ve değerlendirilmeye alınırlar.

 

IB DİPLOMASININ   ÜNİVERSİTELERDE KABULÜ

 

IB Diploması almaya  hak kazanan  öğrenciler,    yurt  dışında  okumak  isterlerse başta İngiltere, Amerika Birleşik  Devletleri, Kanada ve Avustralya olmak  üzere   farklı  ülkelerdeki  2838  üniversite  tarafından  doğrudan  kabul  edilmektedir. Oxford, Cambride, Standford, Harvard, Yale Üniversitesi  gibi iyi  bilinen üniversiteler  örnek  olarak  verilebilir.

 

IB Diplomasını  kabul  eden  yurt dışı  üniversitelerinden  bir  bölümü  öğrencileri  burslu  olarak  kabul  etmektedir.

 

Ülkemizde bir  üniversiteye girebilmek  için  tüm   öğrenciler  gibi  IB  diplomasına  sahip  öğrencilerde  YGS ve LYS’ye  girmek zorunda  ve  aldıkları  puana  göre  bir  bölüm  kazanabilmektedirler.

 

Ancak  bir  bölüm  vakıf  üniversiteleri IB diploması  olan  öğrencilere %25  ile  %100  arasında  değişen  burslar verilmektedir

 

 

 

IB DİPLOMA PROGRAMININ  ÖĞRENCİYE  SAĞLADIĞI KAZANIMLAR

 

*   IB diploması uluslararası platformda geçerli bir diplomadır.

 

*   IB diploması yabancı üniversitelere girişi kolaylaştırır.

 

*   IB diplomasını iyi bir dereceyle almak, yabancı üniversitelerde öğrenciye burs olanağı sağlayabilir.

 

*   Öğrenci, IB programı içinde çok başarılı olduğu derslerden üniversitenin 1. sınıfında muaf tutulabilir.

 

*   Ülkemizde birçok vakıf üniversitesi IB mezunlarına diploma puanlarına göre çeşitli oranlarda burs olanakları sağlamaktadır.

 

    IB DP Öğrenci Kabul Kriterleri

 

Kayıt-kabul şartları gibi ayrıntılar okul yönetimi tarafından sosyal bilimler liselerine her yıl 2.dönem gönderilmektedir. Ama,

 

Herşeyden önce Ib okuyacak öğrencinin kriterleri karşılamasından daha da önemli dikkat edeceği bazı hususlar vardır.

 

*  Birincisi öğrencinin düzenli çalışma alışkanlığının olması gerekmektedir. Ib Programı yukarıda da anlatıldığı üzere bol bol aktivite ve okuma yapmaya dayalı bir programdır.

 

*  İkinci husus IB okumak isteyen öğrencinin kitap okumayı sevemsi gerekmektedir. Bol bol okumalar ve metin analizleri yapacaktır.

 

*  Üçüncü husus IB programında matematik dersini sevmesi gerekmektedir. Matematik dersi İngilizce işlenecektir ve ders sonunda yapacağı ödevler ciddi düzeydedir.

 

*  Son husus ise ve ilk söylenmesi gereken aslında İngilizce düzeyinin en az orta (intermediate) düzeyde olmasıgerekir. IBDP programında dersler İngilizce işleneceğinden öğrencinin bu konuda bir probleminin olmaması başarısı artıracaktır.

 

 

Okulumuz konferans salonunda Prof.Dr. Mümtaz Turhan Sosyal Bilimler Lisesini ziyaret eden 25 öğrencimiz ile birlikte gezi sonrası duygu, düşünce ve gözlemlerini okulumuz öğrencileri ile paylaşmaları adına pano çalışması yapılmıştır.

 

 

 Özlem TUNÇ PEKMEZ 

Psikolojik Danışman

 Tarık KAYA

Psikolojik Danışman

 

Alibeyköy Ortaokulu / Rehberlik Servisi - 2

İletişim: 0212 626 08 44 Dahili: 116


13-01-2019



10-01-201910-01-201910-01-201910-01-201910-01-201910-01-201910-01-2019