Prof. Dr. Mümtaz Turhan Sosyal Bilimler Lisesi Gezimiz /10.01.2019
Okulumuz mesleki rehberlik etkinlikleri kapsamında 8.sınıf öğrencileriyle Prof. Dr. Mümtaz Turhan Sosyal Bilimler Lisesini ziyaret ettik.
SOSYAL BİLİMLER LİSESİ
Hazırlık + 4 yıl olmak üzere 5 yıl öğretim verilmekte, isteyen İSBL öğrencilerine Uluslararası Bakalorya (IB) Diploması Eğitimi verilmektedir.
Okulun eğitim-öğretim programlarının geliştirilmesini, öğretmenlerin hizmet içi eğitimde yetiştirilmesini, eğitim alt yapısının iyileştirilmesini, seminer ve projelerin nitelik yönünden geliştirilmesini sağlamak amacıyla Bakanlıkla iş birliği içinde çalışmak üzere üniversite öğretim üyelerinden oluşan Bilim Danışma Grubu oluşturulmuştur.
Kontenjan, Başvuru, Giriş Sınavı, Kayıt-Kabul ve Kontenjan
Okula her yıl alınacak öğrenci sayısı 150’ten, bir sınıftaki öğrenci sayısı ise 30’dan fazla olamaz.
Başvuru Şartları, Giriş Sınavı ve Kayıt-Kabul
Okula merkezî sistemle yapılan Lise Giriş Sınavı (LGS) ile öğrenci alınır. Öğrenciler, bu sınav sonuçlarına göre yüksek puandan başlayarak okula yerleştirilirler.Geçen yıl en düşük %7 lik dilimle öğrenci almıştır.
Ayrılan Öğrencilerin Durumu
Kendi istekleriyle okuldan ayrılan öğrenciler on gün içinde okula geri dönebilirler. Hazırlık sınıfı öğrencileri, kayıt döneminde ayrıldıkları takdirde geri dönemezler. Hazırlık sınıfından ayrılan veya ilişiği kesilen öğrenciler, kayıt-kabul süresi içinde kayıt-kabul şartlarını taşıdıkları diğer orta öğretim kurumlarına kayıt yaptırabilirler.
Öğretim Programları
Okulda, Bakanlıkça uygun görülen ders çizelgeleri ve öğretim programları uygulanır. Sosyal Bilimler Grubu, Türk Dili ve Edebiyatı ile Matematik derslerine ağırlık verilir ve eğitim-öğretim Türkçe yapılır. Uluslararası Bakalorya Programı (IB) uygulamasına da yer verilebilir. Uluslararası Bakalorya Programını uygulayan okullarda Matematik ve Fen Bilimleri dersleri yabancı dille okutulur.
Türk Dili ve Edebiyatı ile Sosyal Bilimler Grubu Derslerinin Ağırlığı
10, 11 ve 12 nci sınıflarda Türk Dili ve Edebiyatı ile Sosyal Bilimler Grubu derslerinin ağırlığı, haftalık ders çizelgesindeki ders saatleri toplamının % 60’ından az olmayacak şekilde düzenlenir.
Seviye Belirleme Sınavı Sonucu 9 uncu Sınıfa Devam
9 uncu sınıftaki yabancı dil derslerini izleyebilecek düzeyde oldukları velileri tarafından kesin kayıt sırasında okul yönetimine yazılı olarak bildirilen öğrenciler, okul yönetimince yabancı dil öğretmenlerinden oluşturulan komisyonca ders yılının başladığı tarihten itibaren bir hafta içinde hazırlık sınıfı düzeyinde yazılı ve sözlü seviye belirleme sınavına alınırlar. Bu sınavda en az “3” alan öğrenciler, başarılı sayılarak 9 uncu sınıfa devam ettirilirler.
IB DİPLOMA PROGRAMI
Uluslararası Bakalorya (IB) programının uygulanması durumunda Yaratıcılık-Etkinlik-Hizmet (CAS) çalışmalarına ağırlık verilir. Okulumuzda 11 ve 12. sınıflarda uygulanacak olan Uluslararası Bakalorya (IB) Diploma Programı, Türkçe-Matematik alanında yürütülmektedir. Öğrencilerimiz, ulusal diploma alınması için alanlarına uygun dersleri seçebilmektedirler. IB Hazırlık Programında öğrenim gören ve aşağıdaki akademik kriterlere ve davranış kriterlerine uyan öğrenciler;a) Ortalama Yükseltme Sınavları öncesinde ders yılı sonu ağırlıklı başarı ortalamasının en az 3.50 ve üzerinde olması,b) İngilizce dersi yılsonu notunun (iki dönem ortalaması) en az 4.00 olması,c) Öğrencinin yöneleceği alana kaynaklık eden derslerden (Türkçe – Matematik Alanında Türkçe ve Matematik Dersleri) başarısız ders veya derslerinin bulunmaması,d) Önceki sınıflarda okuldan uzaklaştırmayı gerektiren bir disiplin cezası almamış olmaları halinde 11.sınıf (IB 1) Diploma Programı’na devam etmeye hak kazanırlar:
Türkçe-Matematik Alanı (IB Diploma Programı) Öğrencileri için Uygulanan Altıgen
IB Diploma Programı, sonunda sınavları olan, üniversite öncesi bir ders programıdır. İngilizce, Fransızca ve İspanyolca dillerinde alınabilecek olan program yaygın ve kapsamlı iki yıllık bir müfredat programıdır. Öğrencilerin çeşitli ulusal eğitim sistemlerinin gereklerini yerine getirmelerine olanak tanır. IB diploması sahibi olanlar 110 dan fazla ülkede üniversitelere kabul edilmektedirler. Diploma modeli, herhangi tek bir ulusal sisteme dayanmamakta, ancak çeşitli ulusal sistemlerin en iyi öğelerini bir araya toplamaktadır. Not verme sistemi kriterlere dayalıdır. Bunun anlamı, her bir öğrencinin başarısı, tam olarak saptanmış başarı seviyelerine göre değerlendirilir. En yüksek notlar, her okulda eşit olarak uygulanan eşdeğer bilgi ve becerileri yansıtır. Öğrencilerin akademik çalışmalarının değerlendirmesi, kendi alanlarında uluslararası otorite olan liderlerin öncülüğünde yapılmaktadır. Sınava girenler dünyada 4400 kişinin üzerindedir. 115 ülkede 1293 adet IB Okulu bulunmaktadır (31 Ekim 2003).
Proje Seminer ve Topluma Hizmet Çalışmaları
Her öğrencinin öğrenimi süresince bireysel veya grup hâlinde Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Coğrafya, Sanat Tarihi ve Felsefe Grubu derslerinin en az birinden proje ve seminer çalışmalarına katılması zorunludur. Proje ve seminer çalışmaları, öğrencilerin ilgi, istek ve yeteneklerine göre bireysel ya da grup hâlinde Bilim Danışma Gurubu üyelerinin veya öğretmenlerin gözetiminde serbestçe yaptıkları çalışmalardır. Okul yönetimi, çalışmaları belli bir plân dâhilinde öğretmenler, Bilim Danışma Grubu üyeleri, üniversite öğretim elemanları veya alanında tanınmış kamu ve özel kurum ve kuruluşların iş birliği ve çalışanların desteği ile yürütür. Ayrıca “Topluma Hizmet” etkinliklerine özellikle önem verilir. Bu konudaki etkinliklere tüm öğrencilerin katılımı zorunludur. Proje ve seminer çalışmaları ile topluma hizmet etkinlikleri notla değerlendirilmeyip öğrencilerin mezuniyetlerinde belgelendirilir. Bilim Danışma Grubu veya okul yöneticilerince sağlanacak konuşmacılar aracılığıyla okulun amaçlarına uygun konferanslar düzenlenebilir.
800 kişilik konferans ve tiyatro salonu, 1100 kişilik spor salonu, yemekhane, müstakil banyo ve WCli 72 odadan müteşekkil pansiyon ile 24 derslikli öğretim binasında 24’er kişilik 4 hazırlık sınıfında 2003–2004 Öğretim Yılı’nda 52 si İstanbul’dan 44 ü diğer 23 ilden toplam 96 öğrenci ile yatılı ve karma eğitim yapılmıştır.
AMAÇLARI
* Sosyal Bilimler ve Edebiyat alanında ihtiyaç duyulan üstün nitelikli bilim adamlarının yetiştirilmesine kaynaklık etmek, ilgi ve yetenekleri üst düzeyde olan öğrencileri bu alanlarda yüksek öğretime hazırlamak.
* Öğrencilerin bilimsel, kültürel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilecek düzeyde Türkçe ve yabancı dil öğrenmelerini sağlamak.
* Öğrencileri edebiyat ve sosyal bilimler alanlarında araştırmaya yönelterek, gelişmelere ilgilerini uyandıracak ortam ve şartları hazırlamak.
* Öğrencilerde geçmiş nesiller ile çağdaşları arasında ortak duyguların uyandırılmasını sağlamak.
* Türk sanat ve kültür birikimini anlayıp yorumlayabilen, yeni bilgi ve projeler üretebilen bireyler yetiştirerek toplumun ekonomik ve kültürel kalkınmasına bilinçli bir şekilde katkıda bulunmak.
ULUSLARASI BAKALORYA DİPLOMA PROGRAMI
Okulların uluslararası ortak bir müfredat oluşturması ve bunu tüm dünyada üniversiteye girişte ortak kriter olarak kullanma düşüncesinin ürünü olarak uygulamaya konan Bakalorya sistemi, 1968’ten beri merkezi Cenevre’de bulunan Uluslararası Bakalorya Organizasyonu (IBO) tarafından gerçekleştirilmektedir
2012 yılı itibariyle 146 ülke ve 3717 okulda, 1.162.000‘den fazla öğrenci tarafından uygulanmakta ve 147 ülkede 2838 üniversite tarafından kabul edilmektedir. Uluslararası Bakalorya Diploma Programı uygulamaya ülkemizde 31 okul hak kazanmıştır.
Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IB DP) ,Ortaöğretimin son iki yılında olan , 10. ve 11. sınıfta öğrenim gören 16 – 19 yaş arası öğrenciler için tasarlanmıştır.
IB Diploma Programı
* ARAŞTIRMACI
* BİLGİLİ
* ELEŞTİREL DÜŞÜNEN
* İLETİŞİM KURABİLEN
* RİSK ALABİLEN
* İLKELİ
* DUYARLI
* AÇIK FİKİRLİ
* DENGELİ
* DÖNÜŞÜMLÜ DÜŞÜNEBİLEN
gençler yetiştirmeyi amaçlamaktadır
Dersler Yüksek Düzey (High Level) ve Standart Düzey (Standard Level) olmak üzere iki farklı düzeyde alınmaktadır. Yüksek Düzey dersler 240 saat, Standart Düzey dersler 150 saat üzerinden uygulanmaktadır. Diploma almaya hak kazanabilmek için en az üç dersin Yüksek Düzey alınması gerekmektedir.
Grup 1
Ana Dil derslerini içermektedir. Her ülkenin kendi dilinin verdiği bölüm olup okulumuzda Türkçe A1 (Turkish A1) Yüksek Düzey (High Level) olarak uygulanmaktadır
Grup 2
Grup 1 derslerinde olduğu gibi dil dersleridir. Ancak bu grupta sadece yabancı dil dersleri verilebilmektedir. Okulumuzda İngilizce B Yüksek Düzey (English B High Level) uygulanmaktadır.
Grup 3
Sosyal alan derslerinden oluşmaktadır; Tarih, Coğrafya, Sosyoloji, Psikoloji, Ekonomi gibi.Fakat okulların isteğine bağlı olarak, bulundukları ülkelerin değerleri göz önüne alınarak ulusal bir program yapılabilmektedir. Bu bağlamda ülkemizde konuları Tarihi, Coğrafi ve Sosyolojik olarak inceleyen 20.yy Türkiye’si konulu bir program uygulanmaktadır. Bu program ülkemizde Türkçe olarak ve sadece standart düzeyde (Standard Level) verilmektedir.
Grup 4
Deneysel bilimler derslerinden oluşmakta ve ingilizce olarak uygulanmaktadır. Bu alanda biyoloji, fizik ve kimya dersleri Standart Düzey (Standard Level) ve Yüksek Düzey (High Level) olarak alınmaktadır. Bu derslere ek olarak Çevre Bilimleri adı verilen fakat sadece Standart Düzeyde(Standard Level) uygulanabilen bir derste alınabilmektedir. Okulumuzda Biyoloji Yüksek Düzeyde (High Level) verilmektedir..
Grup 5
Matematik dersinin verildiği ve İngilizce olarak uygulandığı alandır. Okulumuzda Matematik Standart Düzeyde (Standard Level) gösterilmektedir
Grup 6
Seçmeli derslerin olduğu alandır. Bu grup içerisinde Sanat, Ekonomi, II. Yabancı Dil, Uluslararası ilişkiler gibi dersler seçilebilmektedir. Okulumuzda II. Yabancı Dil tercih edilmiştir.Seçilen dersler II. Yabancı Dil haricinde İngilizce olarak uygulanır. Bu grupta seçilen II. Yabancı dil daha önceden almış olduğu herhangi bir dille ilgili bir ders olmamak kaydı ile başlangıç seviyesinde (ab initio) alınabilmektedir.
Bitirme Tezi (Extended Essay)
İki sene içerisinde öğrencilerin derslerden birine ait ilgi duyduğu bir konu üzerine danışman bir öğretmen gözetiminde hazırlayacağı 4000 kelimeden oluşan bir araştırma yazısıdır.
Bilgi Kuramı (TOK-Theory of Knowledge)
Araştırma ve sorgulamaya dayalı bir derstir. Öğrencilerin bilginin ne olduğuna dair “Ne biliyoruz? Nereden biliyoruz? Bildiğimizi nasıl biliyoruz?” sorularına bir bakış açısı kazanmalarını ve edinilen bilgilerin bilim dallarına aktarılmasını sağlar. Diğer bir değişle bir bilim insanı, sanatçı ya da tarihçi olarak bir şey bilmenin ne anlama geldiğini anlamak, bilgi türleri arasındaki ilişkiyi, etkileşimi kavramak, öğrencilere eleştirel düşünce anlayışını kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler iki yıl boyunca toplam 100 saat TOK dersi alırlar
CAS (Creativity, Activity, Service)
Amaç öğrencilerin bütün olarak gelişimlerini sağlamak ve sorumlu, duyarlı vatandaşlar olarak yetişmelerini, kendi yeteneklerinin farkına varmalarını, grup içinde çalışma becerisi kazanmasını, paylaşmasını ve yaşadığı toplumun ihtiyaçlarının bilincine varmasını sağlamaktır.
Yaratıcılık (Creativity)
Yaratıcılık, okul müfredatı dışında sanat ve yaratıcılık içeren diğer tüm aktiviteleri; ve öğrencinin, toplum hizmeti projelerini tasarlamada ve gerçekleştirmede kişisel yaratıcılık göstermesini kapsar.
Etkinlik (Action)
Etkinlik okul müfredatı dışında gezilere, bireysel sporlara, takım sporlarına ve fiziksel aktiviteye katılmalarını sağlar.
Toplum Hizmeti (Service)
Toplum hizmeti başkaları için kendi başına ve başkaları ile birlikte bir çalışma yapmak ve buna kendini adayarak başkalarına yardım eden bir birey haline gelmeyi sağlar.
Bu Faaliyetleri Kısaca Şu Şekilde Örneklendirebiliriz :
* Gazete, dergi, yıllık hazırlama
* Müzik, dans, fotoğrafçılık, tiyatro vb. alanlarda kendini geliştirmek
* Münazara
* Bir edebiyat dergisine yaratıcı bir yazıyı basılmak üzere sunma
* Herhangi bir yabancı dili öğrenme (IB DP dersleri haricinde)
* Herhangi bir kulüpte ya da okulda bir spor faaliyetinde bulunmak
* İhtiyaç duyulan konularda yardım toplamak ve bu yardımı yerine ulaştırmak
* Öğrendiği ya da hali hazırda bildiği bilgileri başkalarına(okul arkadaşlarına, ihtiyaç duyan diğer okullara v.b. öğretmek)
* Huzur evlerini ve çocuk esirgeme kurumlarını ziyaret etmek
Öğrencilerin iki yıl içerisinde toplam 150 saatlik ve ders saatleri dışında yapılan CAS programlarını tamamlamaları gerekmektedir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Okul içi Ölçme ve Değerlendirme
Okul içi Ölçme ve Değerlendirme Diploma Programının, derslerine göre değişmekle beraber, ortalama olarak %25’ni içermektedir. Değerlendirmeler pratik çalışmalar (deneyler), projeler, bazı konular üzerine yazılan yazılar, yabancı diller ve Bilgi Kuramı için sözlü sunumları içermektedir. Okul içi Ölçme ve Değerlendirmeler ders öğretmenleri tarafından yapılmaktadır. Ancak değerlendirmeler her dersin kendisine ait IB uzmanları tarafından yurt dışında gözden geçirilmektedir. Kriterlere uygun bulunmayan değerlendirmeler, IB uzmanları tarafından tekrar değerlendirilmeye alınır.
Okul Dışı Ölçme ve Değerlendirme
Diploma Sınavları, Bitirme Tezi, Dil dersleri yazları (Türkçe, İngilizce,İkinci Yabancı dil) ve Bilgi Kuramı Makalesini kapsar.
Diploma Sınavları
12.sınıfın Mayıs ayında, üç hafta içerisinde yapılır. Yurt dışında IB Organizasyonu tarafından hazırlanan sınavlar okulumuza kapalı zarflar içinde gönderilir.Ülkemizdeki tüm IB Diploma Programı öğrencileri, sınavlara eş zamanlı olarak girerler ve sınav evrakı sınavın bitiminde kontrol edilip zarflanarak 24 saat içinde IB Organizasyonu tarafından belirlenmiş uzmanlara değerlendirilmesi için gönderilir. Öğrencilerin her ders için alabileceği en yüksek not 7’dir
Bitirme Tezi, Dünya Edebiyatı Yapıtları ve Bilgi Kuramı Makalesi çalışmalarını IB Diploma Programı öğrencisi 11. ve 12. sınıflarda yapıp tamamlayarak kendilerine verilen çalışma takvimindeki son teslim tarihlerine göre IB Diploma Koordinatörlüğü’ne teslim eder. IB Koordinatörü, bu materyalleri IB Organizasyonu tarafından belirlenmiş uzmanlara değerlendirilmesi için gönderir. Bitirme Tezi ve Bilgi Kuramı ortak bir not olarak 3 üzerinden değerlendirilir.
IB Diploması almaya hak kazanabilmek için, 150 saatten oluşan CAS faaliyetlerinin, Bitirme tezinin, Bilgi Kuramı sunum ve makalesinin ve okul içerisinde değerlendirilen tüm ödev ve çalışmaların bitirilmiş olması ve okul içi ve okul dışı değerlendirmeler sonucunda toplam alınan notun en az 24 olması gerekmektedir
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI DİPLOMASI
Değerlendirmeler sonucunda 24 ve üzeri puan alan öğrenciler sadece IB Diploması alırlar. Bununla beraber ülkemizde Milli Eğitim Diploması da alması gerekmektedir. Bu bağlamda öğrenciler sadece IB Diploma Programında gördükleri ders konularından her dönem üç yazılı olacak şekilde iki sene süresince ölçme ve değerlendirilmeye alınırlar.
IB DİPLOMASININ ÜNİVERSİTELERDE KABULÜ
IB Diploması almaya hak kazanan öğrenciler, yurt dışında okumak isterlerse başta İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri, Kanada ve Avustralya olmak üzere farklı ülkelerdeki 2838 üniversite tarafından doğrudan kabul edilmektedir. Oxford, Cambride, Standford, Harvard, Yale Üniversitesi gibi iyi bilinen üniversiteler örnek olarak verilebilir.
IB Diplomasını kabul eden yurt dışı üniversitelerinden bir bölümü öğrencileri burslu olarak kabul etmektedir.
Ülkemizde bir üniversiteye girebilmek için tüm öğrenciler gibi IB diplomasına sahip öğrencilerde YGS ve LYS’ye girmek zorunda ve aldıkları puana göre bir bölüm kazanabilmektedirler.
Ancak bir bölüm vakıf üniversiteleri IB diploması olan öğrencilere %25 ile %100 arasında değişen burslar verilmektedir
IB DİPLOMA PROGRAMININ ÖĞRENCİYE SAĞLADIĞI KAZANIMLAR
* IB diploması uluslararası platformda geçerli bir diplomadır.
* IB diploması yabancı üniversitelere girişi kolaylaştırır.
* IB diplomasını iyi bir dereceyle almak, yabancı üniversitelerde öğrenciye burs olanağı sağlayabilir.
* Öğrenci, IB programı içinde çok başarılı olduğu derslerden üniversitenin 1. sınıfında muaf tutulabilir.
* Ülkemizde birçok vakıf üniversitesi IB mezunlarına diploma puanlarına göre çeşitli oranlarda burs olanakları sağlamaktadır.
IB DP Öğrenci Kabul Kriterleri
Kayıt-kabul şartları gibi ayrıntılar okul yönetimi tarafından sosyal bilimler liselerine her yıl 2.dönem gönderilmektedir. Ama,
Herşeyden önce Ib okuyacak öğrencinin kriterleri karşılamasından daha da önemli dikkat edeceği bazı hususlar vardır.
* Birincisi öğrencinin düzenli çalışma alışkanlığının olması gerekmektedir. Ib Programı yukarıda da anlatıldığı üzere bol bol aktivite ve okuma yapmaya dayalı bir programdır.
* İkinci husus IB okumak isteyen öğrencinin kitap okumayı sevemsi gerekmektedir. Bol bol okumalar ve metin analizleri yapacaktır.
* Üçüncü husus IB programında matematik dersini sevmesi gerekmektedir. Matematik dersi İngilizce işlenecektir ve ders sonunda yapacağı ödevler ciddi düzeydedir.
* Son husus ise ve ilk söylenmesi gereken aslında İngilizce düzeyinin en az orta (intermediate) düzeyde olmasıgerekir. IBDP programında dersler İngilizce işleneceğinden öğrencinin bu konuda bir probleminin olmaması başarısı artıracaktır.
Okulumuz konferans salonunda Prof.Dr. Mümtaz Turhan Sosyal Bilimler Lisesini ziyaret eden 25 öğrencimiz ile birlikte gezi sonrası duygu, düşünce ve gözlemlerini okulumuz öğrencileri ile paylaşmaları adına pano çalışması yapılmıştır.
Özlem TUNÇ PEKMEZ
Psikolojik Danışman
Tarık KAYA
Psikolojik Danışman
Alibeyköy Ortaokulu / Rehberlik Servisi - 2
İletişim: 0212 626 08 44 Dahili: 116